Sunday, June 5, 2011

ETIKA KERJA


Minggu lepas sempat la bersama keluarga pergi ke Pekan Budaya kat Bukit Keluang, ronda-ronda gerai2 pameran. Mula2 masuk gerai Pejabat Agama Islam. Aku tertarik dengan banner kempen kad nikah pintar. Jadi aku bertanya la kepada pegawai bertugas kot2 dapat memohon kad tersebut di situ. Pegawai bertugas terus menghulurkan borang dan menyuruh aku baca syarat2 dan kalau hendak memohon kena pergi ke pejabat sendiri. Di sini aku dah nampak kekeliruan... kenapa tidak dibuat terus di situ, sedangkan zaman sekarang ni semua boleh cepat. Zaman IT... permohonan sepatutnya boleh dibuat secara online. Mungkin belum masanya kot. Keesokan harinya aku isilah borang serta sediakan perkara2 yang diminta... gambar dua keping, salinan sijil nikah, wang RM33, salinan kad pengenalan.

Aku terus ke kaunter...serahkan borang. Dengan muka selamba pegawai 1 menyemak borang... "sijil nikah x lengkap... nak kena fotostat bahagian jurunikah..." alamak... kena fotostat lagi... aku start moto terus ke kedai sekali lagi. Lepas fotostat aku ke kaunter sekali lagi. Selesai semak aku serahkan duit RM50... kedengaran bunyi merungut tiada duit kecil.. dalam hati aku berkata, kaunter berusniagapun xder duit jugak... dah la aku penat 2 x keluar, ni nak suruh aku keluar lagi... aku diam jer... suruh aku duduk pun x... aku sajer nak tgk etika kerja diorang.

Lepas tu pegawai 1 serahkan borang aku tadi kepada pegawai 2. Aku perhatikan gelagat pegawai 2, perempuan mengandung. Mukapun masam mencuka... cakap dah la perlahan... aku terpaksa suruh dia ulang 2x... geram gak dalam hati. Lepas dia semak, dia minta bayaran RM33. Aku hulurkan duit RM50... "xder duit kecik ker encik? xder duit kecik ni...semua duit dah dihantar ke bank..." dalam hati aku sekali lagi merungut... Kaunter urusniaga naper xleh simpan duit sikit. sedangkan orang berurusan hari-hari. Kan dan menyusahkan pelanggan. "xperlah... ambil jer RM50... nanti siap kad nanti saya ambil baki RM15 tu..."aku dah geram dah. ""Xleh encik... kad lambat siap.... encik pergi la beli paper ker dulu..." sedap jer dia suruh aku pergi beli... aku pun start moto sekali lagi pergi kedai belia apa2 yang patut, kemudian datang balik serahkan duit RM33. pastu aku amik resit terus blah... kesimpulannya... sebagai penjawat awam, gunakan bahasa yang betul (mesra) agar pelanggan tidak hot... Arahan dalam borang mesti lengkap. Sediakan duit secukupnya... baru org paham.

No comments: