Wednesday, August 3, 2011

Hari ke-3 ramadhan... berjauhan dari keluarga...

Dah masuk hari ke-3 berada di bulan ramadhan. Sayu jer hati bila terpaksa bejauhan dengan keluarga di bulan mulia. Tahun ini merupakan tahun ke-3 juga aku berpuasa jauh dengan keluarga aku. Tahun2 lepas, walaupun berjauhan, namun ada juga masa berpuasa dan berbuka dengan anak2. Dengan riuh-rendah suara berkelahi, tak terasa sangat masa berlalu.

Tahun ni, sekali lagi aku menghitung hari untuk balik. Tambahan bulan mulia ni, terasa nak berbuka bersama keurga, makan masakan keluarga, terawikh di kg halaman. Memasang pelita dan lampu kelip2... merasai suasana di bulan ramadhan dengan keluarga tercinta. Tapi, tahun ini terpaksa berjauhan lagi.. Bila la aku dapat kembali normal seperti org lain...

Petang ni belum pikir lagi tentang juadah untuk berbuka. Kalau biasa, sibuk mencari bahan2 untuk dibuat lauk. Paling tidakpun, berbuka dengan lauk masakan mertua. Petang2 keluar ke pasar ramadhan. Bukan nak membeli lauk, tapi mencuci mata dengan pelbagai masakan yang ada. Nak kata terliur dengan masakan yang dijual... masakan isteri lagi best. Terjamin kebersihan. Sementara menunggu azan, melilau la kat pasar ramadhan dengan anak2. Ya Allah, permudahkanlah urusanku, agar aku dapat kembali semula kepangkuan keluarga. Tak sanggup hidup berjauhan.... Semoga bulan mulia ini hajatku akan dimakbulkan.... teringin nak makan kuih qasidah...

Kuih qasidah....

Onde-onde


No comments: