Tuesday, September 29, 2009

Doktor zaman sekarang... leh cayer ker tak?

p/s: Gambar hiasan jer ni..... bukan perut bini aku dan bukan juga perut aku tau....

Tak tau la nak cakap apa...cuma nak share pengalaman skit. Hati2 memilih doktor... kesilapan boleh berlaku bila2 masa jer.... jangan ingat doktor ni semua tahu... lain la macam doktor serba tau gila2 tu.... Kisahnya macam ni.... sebelum bulan puasa yang lalu isteri aku disahkan mengandung... Alhamdulillah...rezeki lagi... patut la aku bermimpi didatangi seorang lelaki yang mendokong bayi. Aku pun terus meminta bayi tersebut untuk dipelihara. Tanpa banyak soal, lelaki tu pun menyerahkah bayi yang didokongnya kepada aku. Aku terus mengambil bayi tersebut... bila sedar dari tido aku terpikir yang adakah aku akan menerima seorang lagi zuriat. Aku diamkan sajer... Nak jadikan cerita...mak aku pun bermimpi memakai rantai emas....tapi permata tercabut. Mak aku pun memberitahu tentang mimpinya itu. Menurut org tua2... memakai rantai emas alamatnya ada orang yang bakal menimang anak perempuan...aku diamkan saja. Tak terpikir langsung pasal permata yang tercabut tu....

Selang beberapa hari...isteri aku demam panas....terus pegi klinik kat jertih...setelah diberitahu yang isteri aku mengandung..doktor terus bagi ubat...oleh kerana terlalu panas, isteri aku makan ubat tersebut. Lepas makan..demam kebah skit...pastu demam lagi...makan lagi ubat.....tanpa pikir pasal kandungan dek kerana demam kuat.

Sehari sebelum puasa...isteri aku "turun darah"....dah...panik semua.... mcm2 pikir....tak lain tak bukan takut keguguran... mungkin kerana ubat dos yang tinggi atau sebaliknya... Takper la..takder rezeki kot... Tanya bidan...bidan suruh minum air daun apa ntah...lupa plak. Tapi pendarahan tak gak berhenti. Esoknya terus ke klinik lain plak. Doktor scan kandungan didapati dah kosong. Takper la....takder rezeki... Doktor bagi ubat lagi kononnya nak bersihkan rahim.

Tapi yang peliknya... sepanjang puasa isteri aku macam orang mengandung....takleh makan...loya2.....kepenatan....macam orang mengandung. Pelik kan.... dek kerana was2...selepas raya isteri aku beli pragnant test. Dua kali test hasilnya positif. Lagi la was2... last2 jumpa lagi doktor yang sama....citer semua masalah. Doktor scan sekali lagi..ternyata jawapan doktor tetap sama....tiada baby pun...cuma ada kantong kosong. Menurut doktor kantung tu akan keluar gak nanti... dalam masa dua minggu katanya. Kerana tak puas hati ngan jawapan doktor... isteri aku pegi lagi klinik lain wat cek sekali lagi... doktor ketiga scan lagi...menurut doktor tu..isteri aku mengandung. kandungan normal....terkejut gak....katanya usia kandungan dalam 1o minggu. Untuk mengesahkannya...isteri aku diminta scan lagi dalam masa dua minggu...sama ada kandungan membesar atau pun tak. Heran kan....so saper yang silap...kenapa keadaan macam ni boleh berlaku.... Risau gak la kan....doktor kata kalau kandungan mengecil..kena la buat cuci rahim...orang pompuan takut la..sakit katanya..ntah la....

Cuma nak nasihatkan di sini...pilihla doktor yang berkaliber....yang kita yakin cara dia bekerja. Bukan doktor yang sambil lewa...maklum la...doktor sekarang ni leh wat duit...kaya...ramai orang sakit...sampai boleh demand plak..... lu pikir la sendiri..... so...aku hanya mampu berdoa la...kalau ada rezeki alhamdulillah...syukur......

1 comment:

Unknown said...

camner skrg? Repeat scan ok ke.. membesar tak... biasala kalau early scan mmgla nampak empty sac. dan early prgnancy bleeding tak semestinya abortion, maybe pendarahan sbb janin tu baru nak melekat kat rahim. anyway, apa progress...